Sunday, May 9, 2021
Home News Reports Washington Post, New York Times, Wall Street Journal, major US papers received millions to...

Washington Post, New York Times, Wall Street Journal, major US papers received millions to run Chinese propaganda: Reports

In the US, China Daily is registered as a foreign agent under the Foreign Agents Registration Act (FARA) as well as a Foreign Mission of the Communist regime. As such, it has been under the watch of the US Justice Department for years.

China Daily, a propaganda outlet of the Chinese government, has reportedly paid $19 million to American newspapers in advertisement and printing charges in the past 4 years. The story came to light, amidst growing concerns about US dailies giving intellectual cover fire to Beijing.

As per the documents filed by China Daily with the Justice Department, the Communist party mouthpiece had paid over $6 million to the Wall Street Journal (WSJ), $4.6 million to the Washington Post, $2,40,000 to Foreign Policy, $50,000 to the New York Times, $34,600 to The Des Moines Register and $76,000 to CQ-Roll Call.

Besides, spending $11 million in advertising on prominent US papers, China Daily shelled out an additional $7.6 million to The Chicago Tribune, Los Angeles Times, The Seattle Times, The Atlanta Journal-Constitution, The Houston Chronicle, and The Boston Globe for printing copies of its own paper. For instance, the Los Angeles Times reportedly received $657,523 for printing services. The Communist party-mouthpiece had also spent $2,65,822 on advertising on Twitter.

US Newspapers push Chinese propaganda

As a part of its extensive media campaign to alter the global perception and silence the critics of the Communist Party of China (CCP), the State media has been covertly promoting its stories in foreign newspapers. In September 2018, US President Donald Trump questioned how China placed ‘propaganda ads’ in Des Moines Register and other US-based papers such that it resembled ‘real news.’ Reportedly, both Washington Post and the Wall Street Journal carried ‘paid supplements’ of China Daily titled China Watch.

In 2018, both the New York Times and the Washington Post ran a sponsored news item titled, “Belt and Road align with African nations.” The same news story was accompanied with another story, critical of the Trump administration. It read, “Tariffs to take a toll on U.S. homebuyers.” The news item emphasised how rise in US tariffs on China would raise the cost of building homes in the US. China’s attempt to use foreign papers as a tool to further its interests had been pointed out by organisation such as the Freedom House, Hoover Institution, and other pro-democracy groups.

China Daily under watch by US Justice Department

As per reports, in the US, China Daily is registered as a foreign agent under the Foreign Agents Registration Act (FARA) as well as a Foreign Mission of the Communist regime. As such, it has been under the watch of the US Justice Department for years. China Daily had to compulsorily disclose its spending half-yearly under the rules of FARA. The recent filing done of June 1 revealed a detailed breakdown of expenditure incurred on advertising in US papers between November 2016 and April 2020.

Amidst the coronavirus pandemic, China Daily has been the subject of fierce scrutiny. While the Chinese government officials had blamed the Coronavirus outbreak on the US, the Communist party mouthpiece had also parroted the same talking points. However, its advertising had decreased in recent months, as seen in the FARA records. While the last payment made to the Washington Post was in December 2019, China Daily had paid less than half of its average advertising charges to the Wall Street Journal since February 2020.

US papers spew hatred against India

The same US papers who had received funds from China Daily had also spread anti-India narrative through fake news and misleading op-eds. For instance, following the Balakot airstrike, the New York Times published an article titled, “After India Loses Dogfight to Pakistan, Questions Arise About Its ‘Vintage’ Military.” The writer Maria Abi-Habib had carefully omitted some facts and indulged in pushing a false narrative that projected Indian Armed Forces in a poor light.

From India’s economy to elections, politics and demographics, these American publications have been found running constant anti-India propaganda on several issues.

The Washington Post, run by Amazon founder Jeff Bezos and repeatedly labelled as fake news by Donald Trump, had earlier made several sweeping statements about hate crimes in India. The publication argued that hate crime was rising in India since Narendra Modi came to power, and victims of such hate crimes were overwhelmingly Muslims, while the perpetrators are mostly Hindus. The story was not based on official data or primary survey but instead on a defunct fake hate tracker named India Spend.

  Support Us  

Whether NDTV or 'The Wire', they never have to worry about funds. In name of saving democracy, they get money from various sources. We need your support to fight them. Please contribute whatever you can afford

OpIndia Staffhttps://www.opindia.com
Staff reporter at OpIndia

Related Articles

Trending now

Hemkunt Foundation, Rana Ayyub and Jignesh Mevani: How Covid-19 fundraisers could possibly be violating FCRA laws

A deep dive into fundraisers for Covid relief with questionable management which may be violating FCRA laws.

Chinese state media Editor accuses Subramanian Swamy of being ‘ungrateful’ over ‘war on COVID’, it doesn’t go down well for him

Chinese state media Global Times Editor Hu Xijin on Sunday accused BJP leader Subramanian Swamy of being 'ungrateful' after he tweeted that India is...

Patanjali was the first Indian company to publish a research paper on the new Covid-19 drug approved by DCGI: Read details

Patanjali had published a research paper on use of the drug 2-deoxy-D-glucose for Covid-19 treatment in March 2020

West Bengal: BJP leader Swapan Dasgupta files a complaint with the police on targeted persecution of its party workers

Dasgupta in his complaint to the police mentioned on record the names of all 260 victims, some of whom have been unable to return home after the TMC goons unleashed violence post their victory in the state.

Netizens call out actor Sonu Sood’s claims of arranging for plasma, bed for COVID patients

After multiple media reports and social media posts on how Sonu Sood was helping out migrants go back home last year amid the nationwide lockdown, Sood had written an autobiography, 'I am no no messiah'.

Here is how The Lancet used dubious sources to blame Modi Govt for the Covid crisis

Following the abrogation of Article 370, The Lancet had issued a strong condemnation of the Indian Government.

Recently Popular

Meet AAP’s ‘Delhi ke Nirmata’: Who is Navneet Kalra, the businessman on the run after oxygen hoarding scandal was busted

Oxygen Concentrators have been found at Khan Chacha, Nege & Ju bar and Town Hall restaurants in Delhi, all owned by Navneet Kalra

Arvind Kejriwal govt expels 7 journalists from Whatsapp group after report critical of govt handling of oxygen crisis, senior journalists keep mum

The Arvind Kejriwal government has been the darling of the media for a long time but it seems to want absolute devotion

Comedian Sanket Bhosale who had featured in ad mocking Rahul Gandhi booked for violating Covid-19 norms in Punjab

A week after the vandalism by the Congress workers in Mumbai, the Congress-led Punjab government has now booked comedian Sanket Bhosale, the actor featured in the advertisement, on the pretext of violating Covid-19 regulations during his wedding.

‘Dominance of one religious group cannot prevent religious celebrations of other’, says Madras HC after local Muslims object to Hindu procession

The Madras High court concluded that similar acts of 'resistance' by other religious groups would result in loss of lives, destruction of properties, riots, religious fights and chaos.

Chinese research paper, published 6 years ago by Chinese military backed authors, discussed weaponising Coronavirus: Reports

A 2015 research paper by Chinese scientists reveals nefarious plans to weaponise the SARS Coronavirus against the world.

Call girl from Thailand passes away in Lucknow due to Covid-19, had come to India recently with help from agent Salman

A call girl from Thailand has passed away in Lucknow, Uttar Pradesh at the Lohia Hospital due to Covid-19.
- Advertisement -

 

Connect with us

254,885FansLike
540,465FollowersFollow
24,300SubscribersSubscribe