Friday, March 5, 2021
Home News Reports Medical journal The Lancet retracts its HCQ article based on fake data from a...

Medical journal The Lancet retracts its HCQ article based on fake data from a dubious company, authors say they cannot vouch for data’s authenticity

The now-debunked article by Lancet had caused WHO to halt its mega-trial using HCQ on coronavirus patients. Yesterday, the WHO had announced that it was resuming the HCQ trial. Many Latin American nations had also halted their HCQ trials for COVID-19 treatment based on the Lancet article, whose authors now say that they could not vouch for the data they cited.

In a major development, The Lancet – one of the world’s leading medical journals, on Thursday retracted a controversial study it had earlier published on the use of hydroxychloroquine to treat coronavirus because of several discrepancies in the research data. 

According to the reports, the lead author of the research paper, Prof Mandeep Mehra, from the Brigham and Women’s Hospital in Boston, Massachusetts had asked the Lancet to withdraw the study after they could no longer vouch for the data’s accuracy.

“Today, three of the authors have retracted “Hydroxychloroquine or chloroquine with or without a macrolide for treatment of COVID-19: a multinational registry analysis”,” the Lancet published a retraction for its earlier studies.

The researchers, who had published their study in Lancet, had worked with a dubious health care analytics company named Surgisphere, on the study.

“After the publication of our Lancet article, several concerns were raised with respect to the veracity of the data and analyses conducted by Surgisphere Corporation,” the study authors wrote in their retraction.

Lancet’s statement about the retraction of their article, via Twitter

The Lancet, in its statement, said that they have launched an independent third-party peer review of Surgisphere with the consent of its CEO Sapan Desai to evaluate the origination of the database elements, to confirm the completeness of the database, and to replicate the analyses presented in the paper.

It also stated that Surgisphere could not provide them with the full dataset, client contacts and ISO audit report citing ‘confidentiality’. It is notable here that Sapan Desai, the Surgisphere CEO who had co-authored the now-debunked Lancet article, already has three malpractice suits pending against him, as reported by The Guardian.

It is notable here that Surgisphere’s CEO Sapan Desai was one of the co-authors of the now retracted Lancet article that had led the WHO and several Latin American nations to halt their ongoing trials using Hydroxychloroquine.

Similarly, the New England Journal of Medicine retracted a separate study, focused on blood pressure medications in coronavirus that relied on data from the same company – Surgisphere.

Lancet based their article on fake data provided by a dubious company

We had reported yesterday regarding a Chicago-based little-known company ‘Surgisphere’ and how the dubious data developed by them was used as a basis to publish studies in The Lancet and also New England Journal of Medicine, the world’s two most highly-cited medical journals, to halt the trials of the malaria drug hydroxychloroquine for the treatment of coronavirus.

The discrepancies in two influential studies of these journals over the efficacy of the effect of antimalarial drug hydroxychloroquine on coronavirus patients were later picked up by World Health Organization and a number of national governments to alter their response.

Based on the data given by the Surgisphere, the Lancet, on 22 May, had published a study which declared that the antimalarial drug hydroxychloroquine was associated with a higher mortality rate in coronavirus.

The Lancet study, to which Desai was one of the co-authors, claimed to have collected and studied Surgisphere data collected from nearly 15,000 coronavirus patients from 1,200 hospitals around the world, who received hydroxychloroquine alone or in combination with antibiotics.

The claims by the Lancet study were soon taken seriously worldwide. Many media portals touted it and since US President Trump had emphasised on Hydroxychloroquine as an effective treatment for COVID-19 symptoms, there was probably a sudden urgency to dismiss it.

Many large randomised trials of the drug were halted. And within days, the WHO, which was conducting a mega trial, halted it too.

Investigations revealed the data was fake

However, an investigation by the Guardian had revealed that the employees at Surgisphere have little or no data or scientific background. An employee listed as a ‘science editor’ appeared to be a science fiction author and fantasy artist. Another employee listed as a marketing executive in an adult content model and events hostess.

Most importantly, glaring errors in the study were soon pointed out by many researchers. When Guardian Australia contacted five hospitals in Melbourne and two in Sydney, they denied any role and even stated that they have never been contacted by Surgisphere or have contributed data to its study in any way. The number of deaths mentioned in Australia due to COVID-19 also did not match the actual Australian database.

These revelations had raised eyebrows over the integrity of such key studies published by these ‘renowned’ medical journals.

The dubious company had provided data for multiple studies on coronavirus, which was co-authored by the company’s chief executive, one Sapan Desai along with Mandeep Mehra.

  Support Us  

Whether NDTV or 'The Wire', they never have to worry about funds. In name of saving democracy, they get money from various sources. We need your support to fight them. Please contribute whatever you can afford

OpIndia Staffhttps://www.opindia.com
Staff reporter at OpIndia

Related Articles

Trending now

‘Freedom House’ downgrades India from ‘free’ to ‘partly free’: Read how it is wholly funded by the US govt and has ties to George...

Freedom House downgraded India based on facts they did not find convenient and a fallacious narrative woven by left and Islamists

Crores of undisclosed income, unexplained cash receipts and more: IT Dept discovery so far in raids against Anurag Kashyap, Taapsee Pannu

Income Tax department (IT dept) conducted raid on properties linked to filmmaker Anurag Kashyap, actress Taapsee Pannu and others

China has the ability to seriously challenge the stable and open international system: The US Secretary of State

Tony Blinken said that in order to win the global economy, the US needed to push back unfair trade practices of China

‘I am 25 and never had sex’: LGBT activist, accused of raping another woman, had said on stage that she is incapable of having...

Earlier this week, a yoga trainer took to Instagram to accuse Dureja of raping her under pretext of performing Shamanic rituals.

Jharkhand: Five members of a family, including a five-year-old child axed to death by villagers over ‘black magic’ suspicions

Five members of a family killed by villagers after a priest said that their witchcraft is responsible for deaths and diseases in the villages

Trolls use fake, photoshopped images to attack Kangana Ranaut for pictures of a fruit smoothie

Kangana Ranaut faced troll attack after sharing a photo of a smoothie she had made. Trolls claimed that she had copied food image from the internet.

Recently Popular

“Are you so creatively bankrupt”? Director of ‘Yeh Ballet’ slams Deepika Padukone starrer new Levi’s ad for plagiarising design ideas

Sooni Taraporevala said that the 'copycat culture' in India needs to be called out and cancelled after the set used in new Deepika Padukone starrer Levi's ad was plagiarised by the makers.

Crores of undisclosed income, unexplained cash receipts and more: IT Dept discovery so far in raids against Anurag Kashyap, Taapsee Pannu

Income Tax department (IT dept) conducted raid on properties linked to filmmaker Anurag Kashyap, actress Taapsee Pannu and others

Her husband used to talk vulgar to girlfriend in front of her: Here is what the lawyer of Ayesha, who jumped into Sabarmati river,...

Ayesha, who committed suicide by jumping into the Sabarmati River in Gujarat on March 1, had a disquiet marital life

Icchadhari protestor Yogendra Yadav finally admits that farmers’ protest is political and is about defeating PM Modi: Read how

Four months after the farmers protest began, Yogendra Yadav has finally admitted that the protests are indeed political

‘Isko maine kaat dala’ – Father beheads daughter after finding her in compromising position, takes the head to police station

After beheading the 17-year-old daughter, Sarvesh Kumar took the head to Majhila police and confessed to the crime

PM Modi and his mother abused live on air by a caller on a BBC radio show on Sikhs in the UK

BBC edited the program and the host offered apology after caller abused PM Modi and his mother during a live radio show
- Advertisement -

 

Connect with us

253,197FansLike
522,041FollowersFollow
23,800SubscribersSubscribe