Thursday, February 25, 2021
Home Media Exclusive: Read the full story behind why Prasar Bharati decided to terminate its association...

Exclusive: Read the full story behind why Prasar Bharati decided to terminate its association with PTI and save Rs 10 crores annually

Earlier, it was announced that the government of India institution will be reviewing its contract with the PTI following its interview with the Chinese Ambassador wherein the news agency was accused of providing platform for the Chinese to run their propaganda.

The Prasar Bharati has finally terminated its arrangement with the Press Trust of India (PTI). Earlier, it was announced that the government of India institution will be reviewing its arrangement with the PTI following its interview with the Chinese Ambassador wherein the news agency was accused of providing a platform for the Chinese to run their propaganda.

In a letter to PTI, which has been accessed by OpIndia, Prasar Bharati has said Prasar Bharati was availing of subscription of PTI on an ad-hoc, pro-rata basis since the year 2006 after the formal contract between Prasar Bharati and PTI had expired. On the 23rd of April 2019, a “fresh communication to provide viable pricing based on discussed parameters” was also sent to PTI owing to the discussion between the two organisations.

The letter further says that Prasar Bharati has decided to call for fresh proposals for a digital subscription to English text and in that, PTI may also participate. Thus, it makes it clear that since April 2019, PTI had not provided a fresh proposal for viable pricing and if they do want to continue their arrangement with Prasar Bharati, in the fresh round of proposals, PTI will have to offer competitive prices.

What led to the decision of Prasar Bharati to end its association with PTI

The Prasar Bharati board had long taken the decision to rationalize Prasar Bharati’s expenditure towards News Agencies. Prasar Bharati incurs annual expenditure of 20 Crores towards the subscription to various news agencies and a substantial amount of that was being paid to PTI. It is interesting to note that PTI used to get crores from the Prasar Bharati ever since its inception. Currently, Prasar Bharati was paying PTI approximately 9.15 crores, OpIndia has leant. 

Further, sources from Prasar Bharati have confirmed to OpIndia that since 2016-2017, Prasar Bharati is trying to rationalise the amount paid to PTI as it does not think that the service provided by PTI is worth more than Rs. 2.5 crores. 

It is since 2014 that Prasar Bharati was trying to rationalise the expenditure it incurs towards news agencies.

It is learnt by OpIndia that in November 2019 it was recommended by the committee of officers’ to terminate services of UNI and it was further recommended that this can be affected from 1st April 2020. However, this was kept on hold in view of the hardship and adverse economic circumstances arising out of the COVID-19 pandemic. 

Sources have also told us that a strong letter was written to PTI in June of 2020 indicating a review of the need to continue Prasar Bharati’s relationship with PTI on account of serious editorial lapses on the part of PTI, the diminished usefulness of PTI services to Prasar Bharati and the rigid stance taken by PTI on the pricing issue. It is to be remembered that PTI had done an interview with the Chinese Ambassador after the Galwan conflict where the agency had basically furthered Chinese propaganda and thereafter, they were sent a strong letter by Prasar Bharati.

OpIndia was informed that Prasar Bharati news units of Doordarshan and All India Radio decided to eliminate any residual dependency on PTI and UNI since they believed that both agencies were not of much utility and also owing to their refusal to resolve the pricing issue which has persisted since 2006 when the last formal contract with PTI lapsed. 

To this end, Prasar Bharati also decided to accelerate the development of their IT platform where PBNS could start the work of news dissemination and also utilise the vast network of stringers and part-time correspondents.

Prasar Bharati finally decided that since for the past 14 years, no formal contract has existed between Prasar Bharati and PTI, UNI, the existing arrangement with these news agencies would be terminated.

Interestingly, Prasar Bharati believes that termination the arrangement with PTI and UNI would save Rs 10 crores expenditure annually.

Prasar Bharati displeased with PTI interview with Chinese Ambassador

Sources within Prasar Bharati had stated that the ‘anti-national’ coverage of the PTI does not make it feasible for it to carry forward the relationship. People had pointed out that the ‘interview‘ appeared as a press release by the Chinese Communist Party in the wake of the ongoing conflict between India and China at the Line of Actual Control.

Sun Weidong placed the entire blame of the clash at Galwan valley at the feet of the Indian Government and yet, the PTI did not bother to counter the claim with actual facts from the ground in any manner. He claimed that “Indian side violated the consensus and started provocation which led to escalation of the situation.”

In the same ‘interview’, Weidong also claimed that Indian soldiers attacked the Chinese troops which led to the clash. Concurrently, he accused the Indian Government of numerous other violations. Throughout it all, the PTI allowed the Chinese ambassador to peddle his propaganda without making the slightest bit of effort to counter it.

The format of the ‘interview’ also attracted a lot of criticism. There were only three questions that was posed to the Chinese ambassador without any counter-questioning. Therefore, it did end up looking like a press release in the end. Sun Weidong was at complete liberty to oeddle the party line without any fear of being questioned on his dubious claims.

PTI received crores of funds from Prasar Bharati

The PTI has been receiving fees from the public broadcaster for decades, which run into crores. PTI is said to have received nearly Rs. 200 crores since the 1980s in public funding with no public accountability. Prasar Bharati sought greater transparency into how much the PTI charges private organisations in comparison with the public funding that is sought.

PTI confirmed it is a private entity in response to RTI inquiry

It is also pertinent to note that the PTI had submitted to the Central Information Commission, New Delhi a few years ago that it was a private entity and thus, outside the purview of the RTI Act. It was also said that no government institutions are under any obligation to subscribe or pay for the news services offered by PTI. Thus, while some have been crying victim, Prasar Bharati is fully well within its rights to terminate its contract with the news agency.

The CIC report on the matter said, “The PTI in its communication dated 05.10.2012 reiterated that they do not fall under Section 2(h)(ii) of the RTI Act since PTI is a private, nongovernmental organisation which does not receive any funds from either the Central or the State Government in the form of any subsidy or funds. The PTI has further emphasised that it is not even benefited by any direct or indirect finance or funding from any Government agency.”

It added, “As a company incorporated under the Indian Companies Act 1913, the PTI stated that it is not promoted by any agency of the Government but is a ‘not­for­profit­company’, which does not pay dividends to its shareholders who are owners/proprietors of newspapers of all scale. It is categorically specified that neither the Government nor any of its agencies hold any shares in PTI.”

Long History of Fake News by PTI

The PTI has a long history of peddling fake news. Moreover, their fake news always appears to tilt in one direction and has the potential of denting the prospects of only a single political party. Be it the Surgical Strikes or the anti-CAA protests in Uttar Pradesh, fake news peddled by the PTI always hurts the prospect of the Hindutva oriented party.

During Delhi assembly elections this year, PTI had completely misreported the share of candidates with criminal records from various parties. While AAP had 51% candidates facing serious criminal cases, PTI reported it as only 25%, misquoting a report by Association of Democratic Reforms (ADR). Similarly, they had also changed the numbers for BJP and Congress.

In 2017, Press Trust of India had claimed that the UP government had drastically cut the budgetary allocation for secondary and higher education in the state. In that instant too, they had reported wrong numbers. In the same year, PTI had come out with a news feed which claimed that the former Defence Minister Manohar Parrikar had planned the 2016 surgical strikes in the Pakistan occupied Kashmir due to an “insulting question” of a TV news anchor, which was completely false.

These were just a few example of fake news by the news agency. They regularly published fake, misleading and slanted reports, which are widely carried by the media houses.

  Support Us  

Whether NDTV or 'The Wire', they never have to worry about funds. In name of saving democracy, they get money from various sources. We need your support to fight them. Please contribute whatever you can afford

OpIndia Staffhttps://www.opindia.com
Staff reporter at OpIndia

Related Articles

Trending now

Workers of Khalsa org and Kejriwal govt discriminated against Hindu victims: An eyewitness account after 1 year of Delhi anti-Hindu riots

The eyewitness claimed that the Khalsa organisation predominantly helped the Muslim victims of the Delhi riots

Gujarat: AIMIM to focus on Godhra while AAP on Saurashtra as Congress continues to fight for relevance during second round of local body polls

Buoyed by the recent performance, AIMIM and AAP are quite confident in round two of Gujarat local body polls

Nathuram Godse’s devotee Hindu Mahasabha leader Babulal Chaurasia joins Congress in presence of Kamal Nath

Chaurasia had rebelled from Congress before the last municipal elections after being denied a ticket. He had then joined Hindu Mahasabha and had defeated the Congress candidate in Ward No 44 of Gwalior.

Adani Pavilion and Reliance Pavilion at Narendra Modi Stadium: All you want to know about naming stadiums and pavilions

The stadium was named after PM Modi as he was a former president of GCA, and Reliance & Adan won bids to sponsor two pavilions

Rahul Gandhi spreads fake news about train ticket fares being doubled: Here is the truth

Sources in Indian Railways said that do discourage crowding at passenger trains, their fares have been slightly increased

Now private sector banks can conduct government transactions, union government lifts embargo

Private sector banks will be able to conduct govt-related transactions such as taxes, pension, small savings schemes etc

Recently Popular

US President Joe Biden casually drops the N-word during Munich Security Conference, accused of racism on social media

The N-word is considered as one of the hateful words that were first uttered in the 17th century. Its origin can be traced back to the Spanish word 'negro', which is often used by white supremacists to deliberately offend the African-American community.

Karnataka: Journalist gets death threats from actor Dhruv Sarja’s fans for exposing anti-Brahmin hate shown in ‘Pogaru’ movie

Journalist Chiru Bhat had exposed the anti-Brahmin hatred shown in Dhruv Sarja's new Kannada movie 'Pogaru'.

After 450 buildings, projects being named after Nehru-Gandhi dynasty, ‘liberals’ outrage about stadium named after PM Modi

Congress workers getting triggered over Narendra Modi stadium is amusing considering there are at least 450 projects, structures, roads, colleges, universities named after the Nehru-Gandhi dynasty.

‘Give my regards to your puppet master’, Elon Musk tells Jeff Bezos owned Washington Post when they asked him about his busy schedule

Washington Post had published a report claiming the busy schedule of Elon Musk is affecting his electric car company Tesla

Narendra Modi cricket stadium in Sardar Patel Sports Enclave at Motera: All you need to know about world’s largest cricket stadium

It is important to note that the name of Sardar Patel has not been removed. However, his name has been elevated to mark the entire sports enclave that includes various other sporting facilities.

Naushad’s video of spitting on Tandoori Roti might be just the tip of the iceberg, several similar videos emerge on social media

UP Police is investigation to see if Naushad was an alone in spitting on Rotis he was making or there is a nexus indulged in such activities
- Advertisement -

 

Connect with us

253,132FansLike
519,881FollowersFollow
23,700SubscribersSubscribe