Saturday, June 19, 2021
Home News Reports TRP Scam: Hansa Research Group complaint, on the basis of which FIR was filed,...

TRP Scam: Hansa Research Group complaint, on the basis of which FIR was filed, mentions only India Today, Republic TV not mentioned

Republic TV said that "Mumbai Police Commissioner Param Bir Singh owes a public apology because the original complaint based on which the FIR was filed also specifically names only and only India Today and not Republic TV, just like the FIR itself

Days after Mumbai police commissioner Param Bir Singh, in an explosive statement, accused Republic TV of ‘TRP manipulation’, Republic TV has accessed the 7-page Hansa research Group complaint, on the basis of which an FIR was registered in the TRP scam case. Contrary to the narrative put forth by the Mumbai Police, the complaint categorically mentions India Today on two occasions but does not make any reference to Republic TV or other channels.

The Hansa Research Group Pvt Ltd. had filed the complaint against unknown persons and two of its employees, namely, Vishal Bhandari and Dinesh Vishwakarma. The company informed that they undertake the Panel Home Operations for a metering company MDL to collect raw data of TV viewership for BARC.

Hansa employee asked panel homes to watch India Today daily for 2 hours

On June 17, Hansa Research Group employee Vishal Bhandari had informed to BARC Vigilance Team that he had received a call from one Vinay in November 2019. As per the complaint, Vinay had asked Bhandari to visit 5-panel homes, where bar-o-meters are installed, and convince them to watch India Today news channel for 2 hours every day. He had received ₹5000 to execute the task and was also paid ₹1000 to equally distribute among the 5-panel homes. Bhandari, who had executed the plan on the behest of Vinay, continued it unabated from November 2019 to May this year.

During the 7-month period, Bhandari would meet different people at the Malad railway station to receive his cash reward. During their internal investigation, BARC cross-verified the claims of Bhandari. Several panel homes have admitted to receiving monetary compensation in lieu of watching ‘certain channels’ and ‘influencing the viewership’.

Screengrab of the Hansa Research Group complaint (Page 3)

Whatsapp chat messages reveal all lies of India Today

Hansa Research Group employee Vishal Bhandari had shared several Whatsapp chats between panel home members and his contacts. “Mujhe channel ka cash aata hai. Abb vo bhi nhi lene kaa sakta (I get money from the channel. But, its difficult to get the money now)”, a message from Bhandari read. In another Whatsapp correspondence, Bhandari said to one Vivek, “Mera channel ka pay ayega 11 ya 12 ko trko pura deta hu ( The pay for my channel would come on 11th or 12th of this month. I will pay you once I receive the money)”

Bhandari had also messaged another handler with the name ‘Subhash Lane 1 Nw.’ He wrote, “25 ko naya channel le raha hu
me, toh uska bhi advance payment kar dunga
(Taking up a new channel on 25th of this month. I will make an advance payment to you).” In another Whatsapp correspondence, Bhandari corrected a handler who asked him to send the details of the contact in ‘India Tv’. He said, “Ganesh, India Today, Any issue call me I will send him.”

Screengrab of the Hansa Research Group complaint (Page 5)

It is pertinent to remember that Bhandari had admitted to BARC Vigilance Team that he was working on the behest of one Vinay in favour of India Today. Besides his confession, his Whatsapp communication also reflects how he has been coordinating with his handlers and a ‘contact’ in India Today. Interestingly, the complaint finds no mention of Republic TV network but mentions India Today on at least 2 occasions.

The report matches with the FIR registered by the Mumbai Police on the complaint of Hans Research into TRP manipulation. The FIR, which came to hours after Mumbai Police Commissioner had named Republic TV, also mentions the name of India Today, accusing that money was paid to panel homes to watch the channel for 2 hours a day. The FIR didn’t mention the name of Republic TV, contrary to the claims of the commissioner.

Hansa Research group seeks criminal prosecution of Vishal Bhandari and others

“That the above act of tampering with the actual collection of data by interfering and influencing the households. The persons behind these criminal acts have hatched a criminal conspiracy with the intention to interfere with the legitimate collection of Data and thereby cheat other channels, advertisers and finally the public,” the complaint noted. Hansa Research Group also pointed out that the employees defrauded the company, violated the confidentiality clause of their Non-Disclosure Agreement(NDA) and was thus liable for prosecution under Indian Penal Code IPC Sections 420 (cheating) and 120B (criminal conspiracy).

Republic TV issues statement

After accessing the complaint by Hansa Research, Republic TV issued a statement, saying that it exposes India Today completely. It says that while the complaint mentions India Today multiple times, Republic TV is not mentioned at all. “The Hansa complaint is what India Today Group was hoping would not see the light of the day. However, the truth always has a way of coming out, and Republic will ensure that it does, in its entirety”, the statement said.

News Release issued by Republic TV

The Arnab Goswami led channel also said that “Mumbai Police Commissioner Param Bir Singh owes a public apology because the original complaint based on which the FIR was filed also specifically names only and only India Today and not Republic TV, just like the FIR itself”.

Republic TV affirmed that it stands vindicated after the original Hansa complaint has been published, and “the canard of lies propagated by India Today now crumbles in the face of hard evidence.” The network asked both Param Bir Singh and India Today to explain whether there was a burial of evidence, a skirting of the due process of law and and airbrushing of the truth.

India Today admits to data manipulation


Earlier, in an OpIndia exclusive news break, it emerged that India Today had been held guilty of ‘viewership malpractice’ back on July 31st and was asked to pay a penalty of Rs 5,00,000 to BARC by the BARC Vigilance Council. India Today, after several hours of the news break, published a statement where they admitted that they were indeed fined for viewership manipulation but said that they will take legal action against BARC since their involvement in the scam was meant to be ‘confidential’.

  Support Us  

Whether NDTV or 'The Wire', they never have to worry about funds. In name of saving democracy, they get money from various sources. We need your support to fight them. Please contribute whatever you can afford

OpIndia Staffhttps://www.opindia.com
Staff reporter at OpIndia

Related Articles

Trending now

Mukesh was burnt alive at Tikri Border because he was a Brahmin? Village head thinks so, the family wants speedy justice

Residents of Kasar village near Tikri border, where Mukesh was burnt alive, demand immediate removal of tents of farmer protestors

“Law of land is supreme, not your policies”: Parliamentary committee to Twitter after its officials said they follow the company’s policies

When the committee asked what Twitter follows, Indian law or own policies, company officials replied that they follow their policies

TISS research paper calls Kashmir ‘India occupied’, blames Indian Army for domestic violence in Kashmiri society

A dissertation paper by a student at TISS-Hyderabad has come under the scanner for calling Kashmir "India occupied Kashmir".

Ghaziabad fake ‘hate crime’: Police send notice to Twitter India MD for ‘provoking communal unrest’, ask him to appear within a week

UP Police had registered an FIR against Twitter India MD and 7 others in the Loni fake hate crime case for spreading lies.

Information about a fictitious train on ‘reliable’ Wikipedia, picked up by websites and academic journals: Here is how it originated

A 2016 edit about fictional Mashriq-Maghreb Express was removed from the East Pakistan Railway's Wikipedia page in 2020 only

‘Being targeted because I am Muslim’: SP leader Umed Idris plays victim card after giving Ghaziabad incident a communal spin

SP leader Umed Idris was booked by Ghaziabad police on May 17 for giving the Loni incident a communal spin in his Facebook video.

Recently Popular

Republic TV issues statement over Arnab Goswami’s disappearance from the news network: Here is what they said

Arnab Goswami was last seen on May 2 during a discussion on West Bengal assembly polls. He will make a return on Monday.

Pakistani audience go ballistic over Zee5 web series featuring Muslim girl-Indian Hindu boy love story, call it ‘haram’

The Pakistani web series features the love story between a Pakistani Muslim girl and Indian Hindu boy who have both lost their fathers to the conflict between the two nations.

‘Muslims must kill 4-6 persons before dying’: Congress’ new minority cell head Imran Pratapgarhi and his hate-filled ‘shayari’. Details

The newly appointed Congress minority cell head Imran Pratapgarhi is believed to be the favourite of Priyanka Gandhi Vadra.

Dhruv Rathee fans mark YouTuber Karolina Goswami for targeted harassment after she exposed his lies

After Karolina Goswami pointed out the factual errors and mistakes in the Dhruv Rathee video, Rathee's supporters have been harassing and abusing Goswami.

AAP celebrates Delhi’s new architectural marvel, the Moti Nagar speed breaker

AAP's Moti Nagar MLA has recently inaugurated a speed breaker, along with dozens of supporters flouting social distancing norms.

‘Baba Ka Dhaba’ owner Kanta Prasad attempts suicide, admitted to hospital after overdosing on sleeping pills: Details

Kanta Prasad, owner of the Baba Ka Dhaba, attempted suicide and is currently admitted to the ICU at Safdarjung Hospital.
- Advertisement -

 

Connect with us

255,564FansLike
554,481FollowersFollow
24,400SubscribersSubscribe