Home Media Indian Express writes misleading headline with Chinese propaganda

Indian Express writes misleading headline with Chinese propaganda

Military standoff at Doklam with China has been on since 16th June, ever since China accused India of trespassing and preventing its soldiers from building a road in a territory that China says is its own, but which actually belongs to Bhutan. Minister of External Affairs, Sushma Swaraj, too has spoken on the issue in Parliament where she said that war was not the solution.

Amidst all this, yesterday The Indian Express published an article, which said that an “official” has claimed that Bhutan acknowledges Doklam as Chinese territory:

So did Bhutan give up claim on its own territory? Does it leave India appear as an aggressor to the rest of the world? Wasn’t it a major and massive development?

- Advertisement - - Article resumes -

Except that there were numerous problems. First, the report itself said that it was ‘stunning but unsubstantiated’ claim:

The article opens with “In a stunning -but unsubstantiated-claim, a senior Chinese official said today that Bhutan has acknowledged that the Doklam area where the Indian and Chinese troops are engaged in a standoff does not belong to it.”

Nothing like an atrocious ‘stunning but unsubstantiated’ claim published in a national daily to ensure peace at the border. (PS: my stunning -but unsubstantiated- claim for today is that I glow in the dark)

Pretty soon, Pakistanis on Twitter picked it up and were quick to gloat:

A popular internet forum supporting Pakistan Army too shared the report

Not only that, national Spokesperson for Congress, Sanjay Jha also “liked” this tweet:

This raises eyebrows as recently, after a series of denial, Congress VP Rahul Gandhi had accepted he had met Chinese delegates in secrecy and was even slammed by Sushma Swaraj for the same.

The other problem, apart from it being ‘stunning but unsubstantiated’ claim, was that Indian Express headline made it sound as if some “official” from Bhutan had said it, for it said “Bhutan acknowledges…”.

But the truth was that it was claimed so by a Chinese official, which most probably was a part of their propaganda based on lies or half-truths.

This too was spotted by alert Twitter users, who slammed Indian Express for their headline:

//platform.twitter.com/widgets.jsFollowing all the outrage and slamming, The Indian Express has finally added the word “Chinese” before official in the article, though it still remains a mystery why they needed to give space to a ‘stunning but unsubstantiated’ claim that furthered a Chinese propaganda.

Sharing is caring - Share This Post and Support:
We need your support to survive in the media industry. Please consider paying us for the content we produce:

To know more about these payments, please click here.


Most read articles recently

Here is what RVS Mani, bureaucrat of Congress era, has to say about Hemant Karkare and his involvement in ‘Saffron terror’ narrative

With reference to Hemant Karkare, RVS Mani makes some startling revelations in his book.

Cambridge University confirms that Rahul Gandhi did his M.Phil using the name Raul Vinci

Cambridge University confirms that Rahul Gandhi did his MPhil using the name Raul Vinci

Read details: Rahul Gandhi lands in a soup over his Amethi nomination, scrutiny postponed after questions raised on his British citizenship

After four objections filed against Rahul Gandhi's nomination from Amethi, scrutiny of his nomination postponed by 2 days

Convenor of Delhi Congress IT cell shares badly edited video accusing PM Modi of using an abusive word

Congress' Gaurav Pandhi has earlier also spread misinformation to attack the central government

With Rahul Gandhi contempt notice up for hearing, CJI says allegations to dissuade him for hearing important cases

CJI Gogoi also said, in response to the sexual harassment allegations, that this is a pressure tactic to dissuade him from hearing important cases that are up for hearing next week.

Air Vistara feels honoured to have decorated war vetaran Major Gen G D Bakshi onboard, ‘liberals’ decide to shame them

'Liberals' decide to switch loyalties to another airline after Air Vistara feels honoured to have Major Gen G D Bakshi onboard

Samajwadi Party friendly ‘journalist’ associated with The Wire caught spreading lies about Yogi Adityanath, deletes tweet after getting called out

Rohini Singh, who is notoriously known for her propaganda, along with her colleague Prashant Kanojia, has yet again posted fake news to target the UP Chief Minister Yogi Adityanath.

‘Liberals’ bully Air Vistara into deleting their tweet honouring decorated war veteran onboard

Bowing down to the pressure of the bullies masquerading as liberals, Air Vistara has deleted the picture. 

Chief Justice of India alleges ‘larger plot’ and pressure tactics after leftist websites break story of alleged sexual harassment

Today, the Chief Justice of India, Ranjan Gogoi was accused of sexual harassment by a former employee.

Latest articles

Connect with us

156,524FansLike
129,274FollowersFollow
54,113SubscribersSubscribe

Don't miss these

Sharing is caring - Share This Post and Support: