IRCTC takes on media house for ‘false and misleading’ news

After a lull of almost a year, IRCTC was once again in the cross-hairs of the fake news industry.  Last year, multiple media houses reported a story claiming that IRCTC’s site was hacked and personal data of around 1 crore users was feared to be robbed. IRCTC had then clarified on the same day with a detailed press release explaining how they had checked their systems and found no evidence of any hacking whatsoever. Further, the Ministry from its Twitter handle explained that such news was common for the past 2-3 years and was most probably based on some people selling 1 crore email ids and phone numbers, claiming that they have obtained the same from IRCTC.

This year, at least the kind of fake news is different. On 22nd September, Indian Express ran a story titled: “Booking train ticket on IRCTC? Railways restricts card payment to these six banks”:

- Advertisement - - Article resumes -

Within hours, IRCTC swung into action and denied the news report. This was necessary since such news of certain banks being blocked by IRCTC could have caused panic among IRCTC’s customers:

IRCTC did not stop there and sent a detailed letter to the Editor at the Financial Express, since the report by the Indian Express, was sourced from Financial Express:

The letter stated that IRCTC had offered seven payment gateways for accepting domestic debit/credit cards and had not imposed any restrictions. It further stated that no debit or credit card of any bank has been restricted for usage on any of the gateways and this can be verified by a third-party audit. It said cards of any Indian bank can be accepted on any of the seven payment gateways. In addition to this, the note said, direct integration has been provided for some banks. But since this became an additional cost, IRCTC had asked the banks to share a part of the transaction fee. But the note said IRCTC has since forfeited this fee, asking the banks to share the same with customers.

Further, IRCTC also stated that the media report had claimed that an email sent to IRCTC had remained unanswered, but the fact was that not a single email was received by the PR department for clarification on this issue. It asked the media house to issue a clarification that the original report was “misleading and false”.

In response, Indian Express updated the story and has now changed the headline totally:

The rest of the article now contains snippets from IRCTC’s clarification, and the original report is all but gone from the internet.

Share and Support:
Support OpIndia by paying for content

Most read articles recently

Activist opposing Akshaya Patra’s mid-day meal contract thinks ‘Brahmins obstruct India’s development’

The Akshaya Patra has come under criticism recently for not including onion and garlic in its mid-day meals for school children.

Mumbai Police teaches a lesson in humility to ‘special’ Sonam Kapoor

Actor Dulquer Salman clarified that he and Sonam were sitting inside a car that was rigged to a truck and hence were not breaking traffic rules.

Uttar Pradesh: Eight cattle smugglers arrested in Bahraich with arms and ammunition

The smugglers even tried to trample the police personnel with their vehicle.

Rafale: SC examined the pricing details closely, ‘did not rely’ on CAG report as claimed by Rahul Gandhi

Rahul Gandhi has claimed that the Supreme Court verdict on Rafale was based only on the CAG report, while it is not true

Church of South India Archbishop Dyvasirvadam arrested in church fund scam, reports Times of India

According to the report, archbishop Dyvasirvadam was allegedly involved in misappropriation of church fund for over a decade

Double whammy for Congress in court: After Rafale verdict, Rakesh Asthana’s appointment as special director gets SC approval

The Supreme Court's verdict is being seen as the second major embarrassment for both the Congress party and Prashant Bhushan, as the Supreme Court had earlier rejected a plea on the issue of a probe concerning the Rafale deal.

Congress friendly journalist wishes death upon BJP Delhi spokesperson Tajinder Bagga

During the run-up to Gujarat assembly elections last year, Trivedi was caught spreading morphed images with Amit Shah's fake quotes on Patidars

Pro-Congress troll resumes fake news website, makes outlandish claims on Rafale targeting Modi

Abhishek Mishra has been associated with the website which spreads fake news and Islamist propaganda

Rafale: They wanted to pull Modi down to their level

The Congress and its ecosystem is strong and well oiled.
Modi government vindicated, SC says Rafale Deal clean

SC verdict on Rafale deal: Read scathing comments made by Court while dismissing petitions for inquiry

Supreme Court dismissed petitions for an enquiry into Rafale deal pricing, offset partner selection and procurement procedure. Read scathing observations

Latest articles

Connect with us

125,686FansLike
98,030FollowersFollow
6,135SubscribersSubscribe

Don't miss these