Home Media Rajya Sabha TV accuses The Wire of stealing, illegally possessing and using copyrighted material

Rajya Sabha TV accuses The Wire of stealing, illegally possessing and using copyrighted material

It is pertinent to note that under the Congress government, Rajya Sabha TV, which came under the control of former vice president Hamid Ansari, was allegedly used to spread agenda and pay the ‘loyalists’ handsomely.

Rajya Sabha TV (RSTV) has served a legal notice to the Leftist propaganda website, The Wire, for intellectual property rights and copyright infringement. In the legal notice, RSTV has also accused The Wire of coming into possession of copyright material of Rajya Sabha TV in an “unauthorised and unlawful manner suggestive of either stealing or obtaining and making use of the stolen property”.

The notice asks The Wire to provide necessary details and documents within 2 weeks to prove that they have not stolen or come into possession of stolen property of RSTV, that they have not violated exclusive Intellectual Property Rights of RSTV and that they have not infringed upon Copyright vested in RSTV. The legal notice says that should The Wire fail to do so, they will be liable for civil and criminal consequences.

Legal notice sent by RSTV to The Wire

- Advertisement - - article resumes -

On 17th September 2018, The Wire had published a story headlined, “RSTV benches anchor for question about Vajpayee’s role in Quit India Movement’. The notice says that in the story, they had used a video clip where an anchor was discussing Atal Bihari Vajpayee with another senior journalist.

The notice says that the video clip used by The Wire in its story is the exclusive property of Rajya Sabha TV and that the clip used by the portal doesn’t even carry the logo of Rajya Sabha TV. The notice also says that The Wire did not seek any permission from RSTV for the use of this clip.

Interestingly enough, the matter, as evidenced by the legal notice goes beyond mere copyright infringement as the legal notice levies as a grave charge against The Wire.

Rajya Sabha TV has alleged that since the clip used by The Wire had no logo of RSTV, it is bound to be the original clip that Rajya Sabha TV has in its possession. It says that prima facie, it would appear that The Wire has not only used the clip without authorisation but also “come into illegal/unlawful possession of the property that belongs to RSTV in an unauthorised manner adopting unlawful methods”. In short, RSTV has accused The Wire of using illegal means to steal the clip from RSTV’s possession since only the original clip exclusive in the possession of Rajya Sabha TV would have no logo of RSTV superimposed in the video.

It is pertinent to note that under the Congress government, Rajya Sabha TV, which came under the control of former vice president Hamid Ansari, was allegedly used to spread agenda and pay the ‘loyalists’ handsomely.

Both, M K Venu and Siddharth Varadarajan, founding editors of The Wire, were paid handsomely, Rs. 15,000 per appearance, totalling to Rs. 33 lakh and Rs. 14.70 lakh respectively, of the taxpayers’ money in the last few years.

Varadarajan, who hosted a show discontinued it from April 2017, while Venu was told not to host the shows he was hosting since August. It is only after August that the hit-jobs by The Wire had gone up.

In 2018 it was reported that the Rajya Sabha Secretariat has decided to probe the alleged irregularities in the functioning of the Rajya Sabha Television (RSTV). The RS secretariat has formed a one-man inquiry committee to look into the allegations since its inception, specifically the expenditure incurred on the production of a film called “Raag Desh” which incurred a cost of whopping Rs. 13 crores.

It is reported that the RSTV, since its inception has spent a huge amount of Rs 1,700 crore of taxpayers money till 2015 to operate the channel. The budget for RSTV is bigger than any government channel and also doesn’t generate any revenue, as the channel has not made any profits out of advertising.

The Wire is known to peddle half-truths and whole lies as a force of habit with a long list to their credit. The Wire, which is being sued for defamation often publish articles that read like Hurriyat press statements. Their article has in the past incited violence. They were recently slammed by the CBEC for peddling fake news. They were blamed by a stand-up comedian for spreading lies in his name. Have peddled ‘data’ from dubious organisations. Was slammed by cricketer Mohammad Kaif was bringing caste into cricket. Has a video series that regularly obfuscates. Its journalists are abusive trolls and people who share communally sensitive fake news. They have in the past tried to rationalise the 1993 bomb blast. Conducted a hit job against Sri Sri Ravi Shankar. Defended Chidambaram’s 20:80 gold scheme that benefitted private players like scamster Mehul Choksi. The Wire is a portal where the Editors tell their journalists to not out “Dalit activists” who heckled her. Where their contributors are accused of sexual harassment and their journalist’s conduct drove a female journalist to commit suicide. They had shamelessly compared the Indian Army General to General Dyer. 

Earlier, Rahul Gandhi had shared The Wire’s comprehensively debunked hit job on Piyush Goyal with some caustic comments without realising his self-goal perhaps. He is no stranger to self-goals too. In fact, not so long ago he had done exactly the same when we at OpIndia has preemptively busted an imminent hitjob against the Finance Minister, Arun Jaitley. After our article, ‘The Wire’ had conceded that “there was not much of a story to pursue after all“, which is why they had dropped the story after receiving a response from Jaitley and his daughter’s firm. Mr Rahul Gandhi had then proceeded to plug the very article where ‘The Wire’ had admitted to no impropriety on the part of Arun Jaitley, in a bid to tarnish his image. We had then also speculated whether Rahul Gandhi actually knew of the imminent hitjob. They had conducted a hit job against Amit Shah’s son Jay Shah hitjob which was debunked by us comprehensively and the portal responsible for that hitjob is facing a 100 crore defamation suit, in which the court has already mentioned that a prima facie case exists against the portal. They had also recently conducted a hit job against Amit Shah which was debunked by us.

It is apparent that The Wire’s editorial standards are near absent. After all, it is run by an Editor who had earlier shelved the Robert Vadra land scam story for 7 months for no good reason. This latest lie is just a reflection of their integrity.

Help Us Reach Every Indian, Please Share This Post
We need your support to survive in the media industry. Please consider paying us for the content we produce:

To know more about these payments, please click here.


Advertisement

Big Story

80 doctors at the RG Kar Medical College and Hospital in Kolkata have resigned demanding an apology from the Chief Minister for her remarks.

2019 World Cup Is Here!

Catch the latest on Cricket World Cup as it unfolds, special coverage by Opindia

Read OpIndia.com's response to the defamation notice served by Swati Chaturvedi

That you have lost readership and your peers doubt you, is not our problem: Read our response to Swati Chaturvedi’s defamation notice

Recently, OpIndia.com got a legal notice from abusive media troll Swati Chaturvedi. At the onset, we would like to reiterate that such intimidatory tactics won't work with OpIndia.
NDTV's takes journalism to new heights by asking Rahul Gandhi how did he like his samosa

Rahul Gandhi got conned by his own men: Report says ‘Big Data’ head Praveen Chakravarty billed Congress 24 crores and is now absconding

A day prior to election results, Rahul Gandhi had reportedly even contacted UPA allies and offered to accommodate them in the cabinet.

Even as 700 doctors resign, TMC leader Abu Taher Khan Chaudhury accused of threatening doctors with rape and murder

There are videos circulating on social media which purportedly show the Trinamool MP from Murshidabad, Abu Taher Khan threatening the doctors at the institution. The politician, however, has denied all allegations.

Rahul Gandhi finally arrives in Parliament, but stays true to form and goofs up while taking oath as MP

A Lok Sabha official stopped Rahul Gandhi and told him that he has to sign the register after taking oath

Pakistani Twitter erupts in self-deprecating humour as their cricket team stares at imminent defeat

India registered its 7th consecutive win against Pakistan in Cricket World Cup tournaments.

Pakistani pop singer wanted a Dutch MP killed for blasphemy, this is where she learnt bigotry from

The irony of all this is that Tablighi Jamaat promotes segregation and believes that women should stay at home
Order to demolish and remove cross

Village officer issues order to demolish and remove crosses planted by Church on encroached land near Sabarimala

Crosses have been planted on the sacred lands of Panchalimedu, believed to be a place inhabited by Pandavas during the 12 years of exile.

Here is what you missed when the India-Pakistan match was on

News you may have missed due to the India-Pakistan match yesterday
India won by 89 runs in their WC match against Pakistan

India refuses to be mediocre and docile, if that is ‘cold hearted’ for this Guardian writer, so be it

Some people, who have clearly run out of issues to find faults, have come up with a brilliant demonstration of what Hindi Twitter knows as 'Naraaz Fufa'.
PM Modi has not tweeted about the India Pakistan cricket match

Twitter diplomacy: Imran Khan made a thread on India-Pak world cup match but zero tweets by PM Modi

Cricket has always been part of ‘track 2 diplomacy’ so off-field events can’t be ignored.
Subscribe to Day's Top Stories
- Advertisment -

Latest articles

Connect with us

170,499FansLike
149,445FollowersFollow
69,760SubscribersSubscribe
Help Us Reach Every Indian, Please Share This Post