Wednesday, January 27, 2021
Home News Reports Raghav Bahl’s Quint’s business partner Bloomberg News had killed a report on wealth of...

Raghav Bahl’s Quint’s business partner Bloomberg News had killed a report on wealth of Chinese leaders, fired journalist and tried to silence his wife: Report

While the senior Bloomberg editors in New York showed excitement over the report earlier, suddenly there was complete radio silence from them. The story was never published by Bloomberg

Bloomberg News, owned by Michael Bloomberg who dropped out of US presidential rest after spending almost $1 billion in a bid for Democratic presidential nomination, had killed an investigation into the wealth of Chinese Communist Party leaders, using the now well known notorious non-disclosure agreements that the company forces its employees to sign. Fearing retaliation by Beijing, the publication even tried to get the wife of one of the journalists to sign a non-disclosure agreement, even though she was not associated with them.

What happened

According to a report by NPR, Bloomberg was successful in silencing the reporters who were doing the investigative report six years ago. Journalist Mike Forsythe, the former Beijing correspondent for Bloomberg News, was doing a follow-up story on an award-winning report done in 2012 into the accumulation of wealth by China’s ruling classes. The Chinese ambassador had warned Bloomberg against publishing the report, but Bloomberg had ignored that warning and published the report titled Xi Jinping Millionaire Relations Reveal Fortunes of Elite in June 2012.

After the report was published, Forsythe had received messages through other journalists which he and his wife had considered as death threats. Due to that, Forsythe and his family moved to Hong Kong, believing it to be safer than mainland. Even after that, he and his team continued on working on the next part of the report, focusing on relations between Chinese leaders and China’s richest man Wang Jianlin. They had also started looking into the family of new Chinese President Xi Jinping.

According to NPR, while the senior Bloomberg editors in New York showed excitement over the report earlier, suddenly there was complete radio silence from them. The story was never published by Bloomberg.

In October 2013, Bloomberg’s founding editor-in-chief Matthew Winkler revealed the reason in a private conference call with senior executives at New York and the investigative team in China, audio of which have been accessed by NPR. “It is for sure going to, you know, invite the Communist Party to, you know, completely shut us down and kick us out of the country,” Winkler had said. “So, I just don’t see that as a story that is justified,” he had informed the team in China.

He had expressed great apprehension about the consequences of publishing the report as it would link the Chinese Community Party leaders with the Country’s wealthiest man.  “The inference is going to be interpreted by the government there as we are judging them. And they will probably kick us out of the country. They’ll probably shut us down, is my guess,” Winkler had said predicting the likely Chinese reaction if the story was published.

The fear of China

The fear of the Bloomberg was real, as after the first story was published in 2012, Chinese authorities had searched Bloomberg’s news bureaus in the country, delayed visas for reporters and ordered state-owned companies not to sign new leases for Bloomberg’s terminals, which is the main product of the company. Terminals are the primary source of revenue for Bloomberg, as subscribers pay more than $20,000 per year for the data service that provides real-time financial data, news0 feeds, messages, besides facilitating the placement of financial transactions.

At that time, Mike Bloomberg was the mayor of New York City, and theoretically was not controlling the company. But in reality, was in frequent contact with the executives and he had shared his aspirations for growth in China. Reacting to an earlier report by New York Times report in 2013 about Bloomberg shelving the report on Chinese leadership, Michael Bloomberg had denied it. He had said that he was not involved with running the publication at that time, and he had been told that the accusations are not correct. But later when he re-joined the company after his term as mayor ended, he had said to his staff, “If a country gives you the license to do something with certain restrictions, you have two choices, you either accept the license and do it that way, or you don’t do business there.”

The journalist’s wife

Later in 2013, Mike Forsythe was suspended by Bloomberg, accusing him of leaking the story about the publication killing the China report, and later fired him. At the time of leaving the company, he had to sign a non-disclosure agreement, which forbids him from speaking publicly about his time at the Bloomberg News. Forsythe joined the New York Times after that. Others in the Chinese team also left Bloomberg gradually, each signing similar agreements. But the lawyers of the company had even pressurised Forsythe’s wife Leta Hong Fincher, who is also a journalist, to sign a nondisclosure agreement. They also threatened that Forsythe and Fincher will have to pay back the tens of thousands of dollars which was spent on moving the family to Hong Kong following the death threats.

Fincher told NPR that she had no reason to sign the NDA, as she didn’t have damaging material about the company. Even after she said that she does not have any material, the company’s lawyer had questioned about “all the evidence that’s in her head?” The agreement that the company was trying to persuade her to sign included a promise to never criticise the company or its officials. After Fincher had hired a pair of elite lawyers in Hong Kong, the company relented and stopped asking for her to sign the agreement.

The non-disclosure agreements that many women were made to sign at Bloomberg had come to forefront during the Democratic primaries, when Mike Bloomberg’s rival Elizabeth Warren had raised the issue during debates. Soon after that, Mike dropped out of the Democratic primaries.

It may be noted Bloomberg has a partnership with Raghav Bal’s Quintillion Media, who run the Quint.

  Support Us  

Whether NDTV or 'The Wire', they never have to worry about funds. In name of saving democracy, they get money from various sources. We need your support to fight them. Please contribute whatever you can afford

OpIndia Staffhttps://www.opindia.com
Staff reporter at OpIndia

 

Related Articles

Trending now

Farmer bodies withdraw their support from ‘farmer’ protest, blame Rakesh Tikait for violence on Republic Day

AIKSCC's VM Singh said he does not want to be part of protests led by Rakesh Tikait.

Red Fort attack: Dear ‘liberals’, here is how a little understanding of physics can help you

The underlying message of holding a parallel parade on Republic Day was always clear. They wanted to showcase a parallel power center on the streets, a republic of mob rule.

The mayhem on Republic Day was planned by these ‘farmer leaders’. Here is how they are lying

From Yogendra Yadav to Rakesh Tikait to Darshan Pal: How the 'farmer leaders' egged the 'farmers' to run a riot on Republic Day

Red Fort Insurrection: Deep Sidhu, his Khalistani links, role in violence and how ‘liberals’, who made him a hero, are now using him to...

Opposition leaders who had supported Deep Sidhu saying it is a farmer are now alleging he is linked to BJP

Delhi Police register FIRs against ‘farmer leaders’ including Yogendra Yadav, 200 rioters detained so far

The Delhi Police have filed 22 FIRs so far. Over 200 rioters have been detained.

Conspiracy theorist Subramanian Swamy floats a new theory, toes ‘liberals’ line to claim Red Fort siege was a PMO plot

Subramanian Swamy has furthered the left propaganda that Red Fort siege was carried out at the behest of the PMO

Recently Popular

Protesting mob enters Red Fort, unfurl the Sikh flag, Terrorist outfit SFJ had demanded Khalistani flag to be hoisted: Details

The protestors have hoisted the flag on Red Fort that appears to be the Sikh Flag. Some believe it is the Khalistan Flag.

‘Flag of Khalistan is waving on Red Fort,’ ‘Historic Moment’: All Pakistan Muslim League celebrates “Black Day” for India

The All Pakistan Muslim League (APML) is celebrating the hoisting of the 'Khalistan Flag' at Red Fort on Republic Day.

Here is how Congress and trolls tried to paint a Khalistani accused of spearheading the Red Fort siege as a ‘sanghi’

Deep Sidhu is accused of being responsible for the hoisting of the Sikh flag at Red Fort on Republic Day.

Rajdeep Sardesai lies twice, says ‘farmer’ was killed because the police shot him in the head: Here is the truth

In this way, those who had shared the fake news once would live under the false impression that it was indeed a case of police firing.

Watch: Protestors throw away Tricolour, place Sikh flag on top of flag pole at Red Fort

Disturbing visuals emerge from the tractor rally on Republic Day.

Protesting ‘farmer’ spends Rs 35 lakh to modify his tractor for Republic Day rally

The modified tractor is fitted with huge wheels. It is said to withstand heavy rain and water cannon charge.
- Advertisement -

 

Farmer bodies withdraw their support from ‘farmer’ protest, blame Rakesh Tikait for violence on Republic Day

AIKSCC's VM Singh said he does not want to be part of protests led by Rakesh Tikait.

Red Fort attack: Dear ‘liberals’, here is how a little understanding of physics can help you

The underlying message of holding a parallel parade on Republic Day was always clear. They wanted to showcase a parallel power center on the streets, a republic of mob rule.

The mayhem on Republic Day was planned by these ‘farmer leaders’. Here is how they are lying

From Yogendra Yadav to Rakesh Tikait to Darshan Pal: How the 'farmer leaders' egged the 'farmers' to run a riot on Republic Day

Red Fort Insurrection: Deep Sidhu, his Khalistani links, role in violence and how ‘liberals’, who made him a hero, are now using him to...

Opposition leaders who had supported Deep Sidhu saying it is a farmer are now alleging he is linked to BJP

‘Farmer leaders’ start blame game after running riots in Delhi, claim some groups conspired with govt to create violence

The Samyukt Kisan Morcha has played blame game. It has stated that they have nothing to do with violent elements that ran riots at Red Fort.

Delhi Police register FIRs against ‘farmer leaders’ including Yogendra Yadav, 200 rioters detained so far

The Delhi Police have filed 22 FIRs so far. Over 200 rioters have been detained.

Conspiracy theorist Subramanian Swamy floats a new theory, toes ‘liberals’ line to claim Red Fort siege was a PMO plot

Subramanian Swamy has furthered the left propaganda that Red Fort siege was carried out at the behest of the PMO

NDTV’s Sreenivasan Jain and the art of downplaying ‘chhota mota’ violence

As NDTV journalist Sreenivasan Jain attempts to trivialise the violence and the vandalism that took place on Republic Day, here is low-down of his past shenanigans

Visuals show Red Fort Ticket Counter completely destroyed by ‘farmer’ protestors on Republic Day

Protesters had seized the Red Fort during violent protest on 26th January and had unfurled a Sikh flag atop it.

‘Bring Lathis, flags to save your land,’ video of ‘Farmer’ leader Rakesh Tikait asking his supporters to be armed goes viral

Rakesh Tikait was seen in a video misleading farmers by saying their land will be snatched, and asked them to be armed with lathis

Connect with us

245,563FansLike
496,912FollowersFollow
23,000SubscribersSubscribe