Home Media People question why this French publication has peddled two misleading reports on Rafale till now

People question why this French publication has peddled two misleading reports on Rafale till now

French publication Mediapart has till now published two misleading reports on the Rafale deal. First one came when it published a quote by former French President Hollande where he reportedly had said that the Government of India had proposed that the Anil Ambani owned Reliance Defence should be the service provider to Dassault in the mega-deal. As the controversy escalated, the French government issued a statement that the contract between the French and the Indian government was strictly related to the delivery and quantity of the aircraft. It further clarified that the French government had no role to play in the choice of Indian industrial partners and French companies have the full freedom to choose the Indian company they want to partner with.

OpIndia had then reported how the facts of the deal are being selectively ignored by the politicians to score a political point. We had explained how as per the offset obligations put by India, Dassault would have to fulfil offset obligations of 50% of total deal value in the forms of investment in India, purchase from India, or transfer of technology to Indian companies. As per the offset agreement, Dassault got into contracts with hundreds of companies including Anil Ambani led Reliance as well as state-owned Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

Despite the clarifications, in less than a month, Mediapart again came up with another misleading report which claimed that deal with Reliance was mandatory for Dassault. The report quoted Deputy Chief Executive Officer of Dassault Aviation Loik Segalen to have said, “It was imperative and mandatory for Dassault Aviation to accept this counterpart (offset partnership), in order to seal the deal to sell Rafale jet to India.” The quote appears to have been mischievously quoted since Dassault again had to reiterate though a statement that as Segalen said, it was indeed ‘imperative and mandatory’ for Dassault to accept the offset partnership, nowhere does it mention the offset partner has to be Reliance. In fact, as per French labour laws, any major decision taken by companies which may not lead to new employment generation for French workers, need to be informed to Central Works Council. The above statement by Segalen appears more of a message to the representatives of the union who were present there instead of an insinuation that they were arm-twisted into getting into a contract with Reliance for the contract.

- Ad - - article resumes -

This repeated misleading reports by the French media Mediapart, which were picked up and shared widely by various mainstream media as well as Congress leaders, made a lot of Twitter users wonder about the ulterior motives of the reports. Twitter user @bns5, in a series of tweets, showed how the owner of Mediapart, when the report came out last night, had reached out to certain individuals to spread the message.

He says that as soon as the article by Mediapart was out, the first one to share it was Noopur Tiwari of NDTV.

An article on Plenel from April 2013 quotes a senior French radio journalist describing Plenel as, “vigilante not a journalist…someone who confuses journalism with personal vendettas and crusades.” His former colleagues at Le Monde, where he was an editor once, describe him as ‘tyrant’ and ‘bully’.

In March this year, Naëm Bestandji, a secular feminist activist, has accused Plenel of becoming a groupie of Marwan Muhammad, former director of Collective against Islamophobia in France, CCIF, who according to Bestandji, discriminates against people like him, (French of Maghrebi origin) and insults them in the name of ‘tolerance and anti-racism.’

This brings us to how and why are the mainstream media persons and Congress leaders so quick to believe a white man who seems to be having questionable credentials?

Help Opindia Reach Every Indian. Share This Post
We need your support to survive in the media industry. Please consider paying us for the content we produce:

To know more about these payments, please click here.


Big Story

Strange rumours are coming out of Kashmir. Shah Faesal, supposedly, is Doval's stooge.

2019 World Cup Is Here!

Catch the latest on Cricket World Cup as it unfolds, special coverage by Opindia

To Advertise on Opindia.com Click here

NDTV’s Interim CEO Suparna Singh resigns with immediate effect

NDTV interim CEO Suparna Singh, whose appointment as CEO was not approved by I&B ministry, has stepped down
Hartosh Singh Bal resorts to factually incorrect details to target Amit Shah

Fact-Check: Unlike Chidambaram who tried to escape from law, Amit Shah resolutely faced trial and was acquitted

Hartosh Singh Bal equated P Chidambaram's disgraceful escape with Amit Shah's tenacity to face the law

P Chidambaram finally arrested by CBI after officers scale wall of his residence as the gates were locked

Chidambaram arrested from his residence after he addressed a press conference at Congress office

Political Editor of The Hindu condones violence by Congress workers who beat up a man who shouted ‘Chidambaram Chor Hai’

Congress worker beats up a man for shouting 'Chidambaram Chor Hai', The Hindu Political Editor Nistula Hebbar shows excitement at the unruly behaviour.

Is Shah Faesal Ajit Doval’s asset? Unlikely, Swati Chaturvedi may be unwittingly helping the central government

Strange rumours are coming out of Kashmir. Shah Faesal, supposedly, is Doval's stooge.

‘Liberal’ hearts bleed as CBI arrests Congress leader Chidambaram after court calls him “kingpin of crime”

Within a few minutes of Chidambaram's arrest, the liberal heart bled for their fallen hero, who once had once co-opted the very same intelligentsia, media and other opinion-makers.

If Congress can’t claim political martyrdom today, the Modi government has only P Chidambaram to thank

After being missing for almost an entire day post the Supreme Court rejecting immediate relief from arrest in the INX media scam case, P Chidambaram went missing.

India Today’s opinion website DailyO folds, shuts down operations, sacks editorial staff

India Today flagship DailyO seems to have folded its operations and sacked its Editorial Staff

Read about the P Chidambaram link in the new FIR filed against NDTV by the CBI

It appears that the INX Media case, the new FIR against NDTV and arrest of P Chidambaram are all interconnected.

Here is why Prannoy Roy and Radhika Roy were stopped at the airport and were not allowed to leave the country

Radhika and Prannoy Roy of NDTV have said that they were not allowed to leave the country because of a concocted ICICI loan case. Read about that case in details
Subscribe to Day's Top Stories
[newsletter_form type="minimal"]
- Advertisment -

Latest articles

Connect with us

181,194FansLike
172,331FollowersFollow
90,540SubscribersSubscribe
Help Opindia Reach Every Indian. Share This Post