Saturday, October 24, 2020
Home Fact-Check Prashant Bhushan shares unverified image with wrong information to score a political point

Prashant Bhushan shares unverified image with wrong information to score a political point

Politician and lawyer Prashant Bhushan, who used to be part of the AAP before Arvind Kejriwal removed him from the party, today posted a sensational “news report”, which appeared to be printed on the front page of some newspaper.

Using the picture of that article, Prashant Bhushan then attacked Modi and his “Bhakts” for being selective in their approach:

Bhushan made the above claim based on an article from a certain “Dainik Ujala” newspaper. The headline meant “the biggest scam in the country” and claimed that Reliance Jio had betrayed India by buying 30 crore phones from China. It also accused Reliance Jio of committing tax fraud, though did not explain the rationale.

The content, in Hindi, did not read like a proper news report and more like a WhatsApp forward created by a political party. It claimed that Jio had ordered the cheap phones from China, even though there is a ‘Make In India’ program in prevalence.

The ‘report’ further claimed that Jio did so even after knowing that had it made the handsets in India, lakhs of unemployed people could have got work. It then stated that at a time when the Indian army is ready to give a befitting reply to the enemy (China), our company was giving a Rs 45,000 crore business to China. It then claimed that such phone were a security concern for India and also put a comparative analysis about India’s losses and China’s gains due to Jio’s move.

The so-called newspaper report however is not factually correct. It should be noted that the Jio phones are not being manufactured in China. They are being manufactured in Taiwan, which incidentally has a long standing conflict with China. So if at all Jio is funding someone, its funding China’s enemies.

It can be argued that Reliance could indeed have done better by manufacturing in India, but a private company can not be forced to take business decisions. Nonetheless, the rhetoric vis a vis China is factually wrong.

Apart from that, the newspaper that is supposed to have published this ‘report’ shared by Bhushan appears non-existent or fictitious. Details about any newspaper called “Dainik Ujala” are sketchy. This supposed newspaper hardly has any information about it available online. Even its website (www.dainikujaala.com — as mentioned in the image shared by Bhushan) doesn’t exist. In fact, the domain was available for sale when we checked:

Prashant Bhushan shares fake image
Domain search undertaken at 5.00 PM IST on 24th August 2017

Assuming that a newspaper got its own website URL wrong, we found that the closest matching URL is danikujala.com, which hosts a ‘web news channel’ (as per its own definition) but it neither has a print version nor has its website got that particular Jio report online.

So not only did Prashant Bhushan share a ‘news report’ that made wrong claims, the newspaper which carried it too appears to be fake. A lawyer of Supreme Court is expected to have this much of awareness and common sense to ascertain if a piece of information he is sharing is reliable and authentic. Is this the kind of ‘proof’ he relies upon when fighting cases?

It also remains to be seen if Reliance Jio takes some action against him for spreading information, which might even be considered slanderous.

Prashant Bhushan is somewhat of a habitual offender when it comes to creating controversy on Social Media. A couple of months back, he had blamed the “culture of Hindutva” and anti-romeo squads for a gruesome molestation case, even though it was well established that the crime was committed by Muslim youths.

Bhushan has also gone to great lengths to somehow link Narendra Modi with a ‘scam’, especially involving big corporate houses. He had famously spearheaded the whole case about Modi allegedly taking bribes from Sahara and Birla, but the ‘proof’ he submitted were thrown out by the Supreme Court, with apex court nothing that anyone could create such proofs. Perhaps just like anyone can create such newspaper clippings.

  Support Us  

Whether NDTV or 'The Wire', they never have to worry about funds. In name of saving democracy, they get money from various sources. We need your support to fight them. Please contribute whatever you can afford

OpIndia Staffhttps://www.opindia.com
Staff reporter at OpIndia

Related Articles

Trending now

‘Kale Baba’ aka Nasir caught sexually exploiting women in Lucknow, Times of India gives it a Hindu spin by calling the accused as ‘Tantrik’

The Times of India on Saturday attempted to give a Hindu spin to a crime perpetrated by an Islamic cleric, who is an accused in the sex racket, by referring to him as a 'Tantrik'.

NBSA orders AajTak to apologise live on October 27 for spreading fake news on Sushant Singh Rajput case

The NBSA had earlier asked Aaj Tak to pay a fine of Rs 1 lakh and had asked the broadcaster to air an apology admitting on national television that it did not conduct the due diligence required prior to telecasting the tweets.

Pakistan fumes over reports of Saudi denying permission for ‘Kashmir Black Day’ program after it voted against it at FATF

After certain media reports suggested that Saudi Arabia had voted against Pakistan at the FATF plenary keeping it in grey list, the Arab nation has now reportedly denied Pakistan permission to hold 'Kashmir Black Day' on 27th October.

Faisal Khan says he wants to come out of brother Aamir Khan’s shadow who had earlier called him ‘mentally ill’

Faisal Khan said he will have to break out of his superstar brother's shadow and make his own decisions so that people recognise him as an individual

Exclusive: Conversation that shows how Mumbai Police is trying to coerce witness into naming Republic TV in TRP scam

While Hansa Research report and the FIR filed named India Today in TRP scam, in less than 24 hours, Mumbai Police had seemingly made up its mind that Republic TV was the culprit

Param Bir Singh now wants details of every purchase and expense made by Republic TV, even microphones, toilet papers, makeup and stationery

"This an overt attempt to harass a news organisation, infringe on its operations and bring back the Emergency-era way of functioning," Republic TV stated.

Recently Popular

‘He supplies drugs and girls’: Estranged wife of Mahesh Bhatt’s nephew Luviena Lodh alleges harassment by nephew-uncle duo

Luviena Lodh said that Mahesh Bhatt is the don of the industry, and he controls everything that goes on in the film industry

Exclusive: Conversation that shows how Mumbai Police is trying to coerce witness into naming Republic TV in TRP scam

While Hansa Research report and the FIR filed named India Today in TRP scam, in less than 24 hours, Mumbai Police had seemingly made up its mind that Republic TV was the culprit

France: Charlie Hebdo cartoons projected on government building to express solidarity with deceased teacher who was beheaded by Islamic terrorist

Days after the barbaric beheading of teacher Samuel Paty on the streets of Paris by a terrorist for showing the cartoons of Prophet Mohammad to his students, support continues to pour in for the deceased teacher.

‘Jism ki garmi’: How Hindi film industry disregarded consent and normalised rape and molestation over the years

The Hindi film industry has, knowingly or unknowingly, convinced a generation of people that rape is normal when done in light of 'greater good'.

Lucknow: Jama Mazar caretaker ‘Kale Baba’ caught running sex racket, video goes viral

The caretaker has allegedly confessed to police that he was sexually exploiting women and engaging them in illicit activities in the name of curing infertility and other ailments.

Complaints filed against Eros Now and Arré for vulgar social media posts related to Navratri

Both Eros Now and Arre had published social media posts linking Navratri festival with sex and vulgarity
- Advertisement -

‘Kale Baba’ aka Nasir caught sexually exploiting women in Lucknow, Times of India gives it a Hindu spin by calling the accused as ‘Tantrik’

The Times of India on Saturday attempted to give a Hindu spin to a crime perpetrated by an Islamic cleric, who is an accused in the sex racket, by referring to him as a 'Tantrik'.

NBSA orders AajTak to apologise live on October 27 for spreading fake news on Sushant Singh Rajput case

The NBSA had earlier asked Aaj Tak to pay a fine of Rs 1 lakh and had asked the broadcaster to air an apology admitting on national television that it did not conduct the due diligence required prior to telecasting the tweets.

Pakistan fumes over reports of Saudi denying permission for ‘Kashmir Black Day’ program after it voted against it at FATF

After certain media reports suggested that Saudi Arabia had voted against Pakistan at the FATF plenary keeping it in grey list, the Arab nation has now reportedly denied Pakistan permission to hold 'Kashmir Black Day' on 27th October.

ED summons Punjab CM Captain Amarinder Singh’s son Raninder Singh in FEMA violation case

Amarinder Singh’s son Raninder Singh summoned by ED in relation to a trust named Jacaranda Trust & subsidiaries in British Virgin Islands

Delhi: Already married twice, e-rickshaw driver Dilbar Qureshi poses as Rahul to trap 13-year-old Hindu girl, calls the second wife his sister to deceive...

Dildar Qureshi elopes with minor Hindu girl in Delhi after introducing himself as Rahul, police launches a manhunt

OpIndia exclusive report vindicated: Bombay HC directs India Today to deposit Rs 5 lakh fine imposed by BARC for viewership data malpractice

OpIndia was the first to expose the matter regarding the show-cause notice being sent to India Today by BARC in April this year

‘He supplies drugs and girls’: Estranged wife of Mahesh Bhatt’s nephew Luviena Lodh alleges harassment by nephew-uncle duo

Luviena Lodh said that Mahesh Bhatt is the don of the industry, and he controls everything that goes on in the film industry

Mumbai Police registers FIR against the entire editorial team of Republic TV alleging incitement of disaffection among Mumbai police and defamation

FIR filed against the entire editorial team of the Republic TV for allegedly citing Hansa Research's report on the TRP scam case

Dalit woman gang-raped in Jalore in Rajasthan, victim files case after the accused circulate a video of the act

The victim had reportedly taken her goats for grazing when she was gang-raped by three persons in Jalore in Rajasthan 4 months ago

Tamil Nadu: Chidambaram MP Thol Thirumavalavan says Sanatana Dharma treats women as ‘sex workers’

"Women are basically created as prostitutes by God. All women are prostitutes as per Hindu Dharma, Manu Dharma. All women are prostitutes. This is what the Sanatana Dharma says", said the MP.

Connect with us

245,563FansLike
467,473FollowersFollow
19,100SubscribersSubscribe