Monday, June 21, 2021
Home Media The curious case of Barkha Dutt and Shekhar Gupta’s joint venture

The curious case of Barkha Dutt and Shekhar Gupta’s joint venture

In the beginning of this year, senior journalist Shekhar Gupta of the coup story fame and controversial journalist Barkha Dutt of Radia tapes fame announced launch of The Print – a news media startup. They tweeted almost the same thing while making the announcement:

There was much excitement – mostly from Mr. Gupta and Ms. Dutt themselves and their fans – about this new venture that was another in a series of news media startups that followed ventures like leftist propaganda blog Scroll, its not-for-profit clone The Wire, AAP mouthpiece Janta Ka Reporter, and Patrika group’s Catch News that was led by Shoma Chaudhary of Tarun Tejpal fame.

In individual capacities, both Mr. Gupta and Ms. Dutt had taken interesting professional decisions before this announcement was made public. Mr. Gupta had “restructured” his relationship with India Today group, which he had joined after quitting The Indian Express, in a way that allowed him to form his own venture, while Barkha Dutt had done the same with respect to NDTV.

With their announcements coming on heels of such career decisions, it was assumed that The Print was their joint-venture. However, company records told a different story. Shekhar Gupta had formed a company called Mediascape where Barkha Dutt was not publicly listed as a director even six months after the announcement, while Shekhar Gupta was not listed as a director in a company formed by Barkha Dutt.

OpIndia.com checked the public records of all the companies where either Shekhar Gupta or Barkha Dutt were listed as directors, and found that none of these companies had both of them listed together as directors. The only place where both of them were listed together as co-founders was the bio or tweets of Twitter account of The Print.

However, the bio of The Print on Twitter was changed in July this year, and Barkha Dutt’s name was removed as co-founder.

This happened at a time when Barkha Dutt was involved in yet another controversy where Pakistan based terrorist Hafiz Sayeed had praised her for “doing good work in Kashmir”. She was also involved in a war of words with Arnab Goswami at the same time, lobbying with fellow journalists to attack Arnab.

People online wondered if this was the reason Barkha Dutt’s name was removed. Was Shekhar Gupta trying to disassociate himself from Barkha Dutt after she was praised by a terrorist?

Once such questions were asked by many on the social media, Barkha Dutt’s name was added back as co-founder within a day by The Print:

As always, these two media personalities, who love to ask questions to others, chose to ignore the questions about why Barkha Dutt’s name was removed in first place.

Now around 10 weeks later, Barkha Dutt’s name has gone missing from The Print’s bio on Twitter again. We noticed it after The Print actively started promoting its flagship event Off The Cuff with industrialist Mukesh Ambani.

In the invite for the Off The Cuff event with Mukesh Ambani, Barkha’s name as a co-host was missing, though her company “Barkha Dutt Live Media” was mentioned as being in alliance along with 5 other brands.

Not only Barkha Dutt’s name was missing, but Barkha herself was missing from the event, as confirmed by herself:

Also notable is the fact that while The Print and Shekhar Gupta have been advertising the interview with Mukesh Ambani almost non-stop on Twitter, Barkha Dutt hasn’t sent out a single tweet, except the one above, about it, let alone advertising it (at the time of writing this report, which is five days after the event got over).

Maybe because Mukesh Ambani said he likes to watch Arnab Goswami at prime time?

Or maybe because Shekhar Gupta and Barkha Dutt have parted ways and are no longer partners in The Print? If so, what caused this rift? Did Barkha leave voluntarily or was she asked to leave due to continuous controversies surrounding her?

We got in touch with The Print both on Twitter as well as through email on Tuesday and waited for their response for 4 days. We sent reminders too, but we received no response. We will update this report if we receive a response.

In absence of any response, we conclude three things:

  1. For some reason, The Print doesn’t want to disclose who owns the brand legally.
  2. Removal of Barkha Dutt’s name as co-founder, twice since inception, indicates that something is not working between Shekhar Gupta and Barkha Dutt.
  3. Our celebrity journalists love to ask questions, but hate to answer them.

  Support Us  

Whether NDTV or 'The Wire', they never have to worry about funds. In name of saving democracy, they get money from various sources. We need your support to fight them. Please contribute whatever you can afford

OpIndia Staffhttps://www.opindia.com
Staff reporter at OpIndia

Related Articles

Trending now

Three booked for falsely accusing general secretary of the Ram Temple Trust in a Facebook post in ‘land scam’

Bijnor police chief Dr Dharm Vir Singh said in the statement that the matter is under investigation. However, prima facie the documents provided by the accused have found to be false.

George Soros-funded University awards former Kerala health Minister KK Shailaja for her ‘commitment to public health service’

Former Kerala Minister KK Shailaja, who was dropped from cabinet after lelection, awarded by George Soros-funded University

Gujarat: Cow smugglers kill VHP Gaurakshak Hardik Kansara, nephew of district BJP president, 10 arrested

Ten individuals have been arrested in Gujarat on accusations of murdering Gaurakshak Hardik Kansara in Valsad district.

Coronavirus: Liberal privilege that sank Kerala. Here is what went wrong

The media will choose to wait strategically till it reaches Gujarat, for more effect. And the third wave begins “officially” when the spread reaches Uttar Pradesh. And then, it will all be the fault of “Gaumutra.”

Taliban rule: When Hindus in Afghanistan were forced to carry yellow badges like Jews in Nazi Germany

In a bid to undo years of suffering and persecution, the Indian government had issued long-term visas to 700 Hindus and Sikhs from Afghanistan in July last year.

On World Refugee Day, read how Germany, Sweden, and India bore the brunt of incoming refugees

While the United Nations has been advocating the inclusion of refugees, the question remains whether the incoming migrants are willing to assimilate with the culture of the host nation.

Recently Popular

OBC benefits for Muslims: How WB Police’s recruitment drive has exposed how parties found a way to make religious reservations

The drive was meant to fill vacancies in the OBC-A category in the state. The list showed that apart from one or two individuals, all of them were Muslims.

Who is Vishal Jood? An Indian national arrested for taking on Khalistani extremists in Australia

Vishal Jood, the 24 yar old from Haryana, has been languishing in a jail in the down in the country for two months now.

Republic TV issues statement over Arnab Goswami’s disappearance from the news network: Here is what they said

Arnab Goswami was last seen on May 2 during a discussion on West Bengal assembly polls. He will make a return on Monday.

Kerala madarsa teacher preaches “kill the ones who leave Islam” while taking online lecture for class 12 students

Kerala madarsa teacher caught encouraging class 12 students to take to violence against those who quits Islam as religion.

BBC removes distorted map of India from Delta variant report after uproar on social media

BBC published wrong map of India while talking about a story on the origin of Delta variant of Chinese coronavirus

Google removes ‘Ghazwa e Hind’ app from play store after uproar

Ghazwa-e-Hind that literally translates to 'holy raid of India', is a common term used by Islamic invaders and terrorists. The term finds its origin in Islamic literature named Hadiths.
- Advertisement -

 

Connect with us

255,564FansLike
554,921FollowersFollow
24,400SubscribersSubscribe